دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۶

                    عنوان پروژه های عمرانی


  •       احداث مرحله اول بندرگاه چند منظوره هرمز (نخل ناخدا)
  •        اجرای دیوارکشی اراضی 2400 هکتاری مجتمع بندری شهید رجایی
  •        اجرای جاده دسترسی سواری به زون اداری مجتمع بندری شهید رجایی
  •        احداث ساختمان طرح مکانیزه صدور مجوز تردد مجتمع بندری شهید رجایی
  •        اجرای شبکه اطفاء حریق مجتمع بندری شهید رجایی
  •        اجرای تاسیسات مکانیکی و برقی اراضی شرقی و شمال شرقی مجتمع بندری شهید رجایی
  •        تعمیرات اساسی  خطوط 2 و 7 و لوپ بین خطوط 3 و 6 راه آهن داخلی مجتمع بندری شهید رجایی

  •       تعمیرات اساسی آسفالت منجر به PM بین انبارهای مجتمع بندری شهید رجایی

تاریخ بروزرسانی : ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۰۸:۳۳

  اتحادیه بین المللی بنادر(IAPH) در نشست خود در سال1983در ونکور کانادا، عنوان­ می­نماید "اساساً" کلیه بنادر مهم جهان به انجام  لایروبی منظم و دوره ه­ائی نیاز دارند تا کشتی­ هایی را که در امر تجارت داخلی یا بین المللی فعالیت دارند را پذیرا باشند و اضافه می­نماید "  لایروبی برای ایجاد اطمینان در حرکت کشتی­ها که بر اقتصاد اکثر کشورهای جهان موثر می­باشد، ضرورت دارد.

              در اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، نیاز های لایروبی بر اساس لازمه های دریانوردی ایمن در مناطق وآبراه های قابل کشتیرانی    تعریف می گردد، بدیت منظور و بر اساس ساختار شناور های متردد و نیز طرح های توسعه آتی بر اساس چشم انداز های دریایی، نیازسنجی  لایروبی با هیدروگرافی منطقه، انجام می گردد. همچنین در زمینه نگهداری اعماق موجود بر اساس میزان نرخ رسوب و سایر پارامتر های موثر  و تهیه نقشه هیدروگرافی اولیه لایروبی انجام می گردد. استفاده از لایروبهای مختلف بر اساس اعماق منطقه، آبخور شناور لایروب، موانع  موجود، جنس بستر و میزان سختی آن و ... انجام می گردد که در حال حاظر شناور های موجود در زمینه لایروبی شناور لایروب ها پر  ساکشن نوسود و سومار(3000 متر مکعبی مخزن دار)، لایروب کاتر ذوالفقار، و لایروب گرپ دار منصور و اسپلیت بارج  نصیر می باشد.

عمده ­ترین اهداف لایروبی در حوزه دریایی:

1.       ناوبری  Navigation

2.       احداث و بازیابی زمین Construction & Reclamation

3.       ایجاد مسیر برای جاگذاری لوله و کابلهای زیر آبیGeneral Uses Like Under Water Foundation For Pipe Line

4.    نگهداری، افزایش با بهبود راه آبی بنادر و کانالها Maintaining, Increasing or Otherwise Improving Waterways, Harbors & Channels.

5.     ایجاد(احداث)بنادر،حوضچه­ ها، لنگرگاه یا حوضچه توقف مخصوص قایقهای کوچک و تسهیلات دیگر برای ناوبری.Creation Harbors, Basins, Marinas & Other Facilities for Navigation

 

 

انواع  دستگاه­های لایروب­:

لایروب­ها براساس روشی که برای حمل مواد کنده شده از بستر دریا به سطح آب به کار می­برند در دو گروه اصلی طبقه ­بندی می­شوند اما  دسته سومی هم وجود دارند که از بقیه لایروبها کوچکتر یامنحصر به فرد هستند و عمدتاً برای لایروبی­های خاص یا انتقال و تخلیه مواد کاملاً خاص ساخته شده ­اند، بنابراین لایروبها در سه دسته ذیل طبقه­ بندی شده­ اند:

· لایروب­های مکانیکی

· لایروب­های هیدرولیکی

· لایروب­های خاص

 

لایروب­های مکانیکی

  وجه مشخصه این لایروبها در این است که فاز کندن و حفاری مصالح به صورت مکانیکی و از طریق یک جام یا چنگک انجام می‌شود ودر هنگام تخلیه مصالح لایروبی شده، این مواد به صورت جامد مانده و در آب حل نمی‌شوند. در هنگام استفاده از این لایروب­ها معمولا" یک یا    چند دستگاه بارج برای حمل مصالح لایروبی شده بکار برده میشوند لذا راندمان این لایروبها چندان زیاد نیست(Jeuken & Wang,2010). انواع مختلف این نوع لایروبها شامل:

 

لایروب سطلی(Bucket chain dredger)                   لایروب چنگک دار(Grab dredger)

لایروب بیل مکانیکی (Backhoe dredger)                 لایروب قاشقی (Dipper dredger)

 

لایروب های هیدرولیکی

در لایروبهای هیدرولیکی، مواد لایروبی بوسیله لوله‌های مکش و به کمک پمپ و به طریق هیدرولیکی و یا عملکرد توأم ابزار مکانیکی و سیستم هیدرولیک،‌کنده و حمل می‌شوند. ‌لذا برای حمل مواد لایروبی شده الزامی به استفاده از وسیله نقلیه واسط مانند بارج‌نمی‌باشد. به همین دلیل است که راندمان لایروبهای هیدرولیکی بالاتر و حدود 3 تا 10 برابر راندمان لایروبهای مکانیکی مشابه می‌باشد(CHEN et al,2010). برخی از انواع لایروبهای هیدرولیکی که تفاوت آنها در نحوه کندن و بارگیری مواد لایروبی می‌باشد شامل:

 

  - لایروب مکنده تیغه دار (Cutter suction dredger(C.S.D.))

  -  لایروب مکنده سطل دار (Bucket wheel dredger(B.W.D.))

  - لایروب مکنده (Suction dredger (S.D.))

  -  لایروب مکنده مخزندار (Trailing suction hopper dredger( T.S.H.D.))

  - لایروب خاکروبه‌ای (Dustpan dredger)

 

لایروبهای خاص

این لایروبها برای مقاصد خاص و پروژه‌های خاص طراحی و ساخته می‌شوند و استفاده از آنها جنبه فراگیر ندارد(Ware et al,2010). برخی از این لایروبها عبارتند از :

o       لایروب‌های دوزیست(Amphibious dredger )

o       لایروبهای آبهای عمیق (Offshore dredger )

o       لایروبهای تراشنده (Scraping dredger)

o                 لایروبهای چند منظوره (Multipurpose dredger)

 

این گونه لایروبها صرفاً‌به منظور لایروبی بکار نمی‌روند و چند منظوره‌اند و یا اینکه مانند لایروبهای آبهای عمیق بیشتر شبیه یک سکوی شناور عمل می‌کنند تا یک واحد لایروبی معمولی.

 بخش آبنگاری از جمله قسمت های زیر مجموعه اداره حفاظت و ایمنی دریانوردی است که ملزم به رعایت قوانین سازمان بین المللی دریانوردی IMO و همچنین سازمان جهانی هیدروگرافی IHO می باشد .  به منظور ایمنی تردد واحدهای شناور در محدوده تحت حاکمیت، این اداره کل اقدام به همکاری با تهیه کنندگان نقشه های دریایی نموده است . بدین منظور بخش هیدروگرافی می بایست کلیه مناطق قابل دریانوردی موجود در منطقه  تحت حاکمیت را جهت ترئئ ایمن و کارآمد شناسایی نموده و در نقشه های دریایی خود جهت دریانوردان مشخص نما ید. این عوارض شامل نقاط کم عمق، بویه ها ، کانالهای دسترسی به بنادر، موج شکن ها، حوضچه ها و اسکله ها می باشد . بالطبع با نگاه کردن به نقشه های هیدروگرافی و بررسی اعماق ثبت شده برروی آن، دریانوردان می توانند مسیر ایمن و مناسب را انتخاب نمایند . بر این اساس بر حسب نیاز اداره قسمت آبنگاری نسبت به تهیه نقشه اقدام می نماید و چنانچه منطقه ای کم عمق بوده و جهت دریانوردی ایمن نباشد مراتب به بخش لایروبی جهت انجام عملیات لایروبی اعلام و نهایتاً تعیین احجام لایروبی توسط قسمت آبنگاری صورت می پذیرد .