سه شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸
 

اخبار

عفیفی پور در نمایشگاه دستاورد‌های ۴۰ ساله انقلاب مطرح کرد:

رونق و توسعه بندر شهید رجایی ره آورد بزرگ انقلاب اسلامی است/ جذب 2880 میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی/ اجرای فاز 3 برای ارتقای جایگاه بندر و اشتغالزایی 7500 نفری

رونق و توسعه بندر شهید رجایی ره آورد بزرگ انقلاب اسلامی است/ جذب 2880 میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی/ اجرای فاز 3 برای ارتقای جایگاه بندر و اشتغالزایی 7500 نفری
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان رشد و توسعه بندر شهید رجایی و تبدیل شدن آن به راهبردی ترین بندر بازرگانی ایران را از رهآوردهای بزرگ انقلاب اسلامی دانست و از جذب رقمی بالغ بر 2880 میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی طی چهار دهه اخیر خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، "اله مراد عفیفی پور" در جریان بازدید مسئولان و مردم از نمایشگاه دستاورد‌های چهل ساله انقلاب اسلامی در استان هرمزگان با تبیین نقش بسزای حمل و نقل دریایی در توسعه اقتصادی کشور اظهار داشت: بالغ بر 90 درصد از میزان صادرات و واردات کشور از طریق بندرها انجام می شود و در حقیقت بنادر یکی از اصلی ترین حلقه های زنجیره تامین کالا و چرخه اقتصادی هر کشوری هستند و توسعه آنها به عنوان دروازه ارتباطی کشورها با سایر ملل جهان از اهمیت بالایی برخوردار است.

عفیفی پور با بیان اینکه به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و توجه دولت ها نسبت به نقش مهم صنعت حمل و نقل دریایی در پویایی اقتصادی کشور، روند رشد و توسعه بنادر طی چهل سال اخیر حرکتی شتابان و رو به جلو بوده است، گفت: طی این چهار دهه، شاهد تغییر و تحول در بخش‌های مختلف بندری و دریایی از جمله تغییرات ساختاری در وضعیت زیربناها و روبناها، افزایش قابل توجه ظرفیت بنادر، افزایش حجم سرمایه‌گذاری و تغییر نسل بنادر هستیم؛ تحولاتی که موجبات رونق سواحل و بنادر کشور را فراهم کرده و باعث شده تا نگاهی مثبت و امیدوارکننده به آینده داشته باشیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: مجتمع بندری شهید رجایی یکی از مهمترین بنادر کشور است که از آن به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران یاد می شود. اگر چه آغاز فعالیت ساخت آن به سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی باز می گردد، اما رشد و توسعه آن به برکت پیروزی انقلاب اسلامی بوده و امروز این بندر، مهمترین و راهبردی ترین بندر تجاری ایران اسلامی است.

وی در همین رابطه اظهار داشت: عملیات ساخت این بندر با تعریف سه مرحله توسعه ای در سال 1354 با ظرفیت نهایی 24 میلیون تن تعریف شد اما بهره برداری رسمی آن در سال 1363 به وقوع پیوست. اولین پایانه کانتینری این بندر مهم در سال 1371 مورد بهره برداری قرار گرفت و در سال 1376 نیز تبدیل به منطقه ویژه اقتصادی شد.

عفیفی پور مرحله سوم توسعه بندر شهید رجایی را از جمله مهمترین طرح های توسعه ای کشور در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: این طرح عظیم از اردیبهشت ماه سال جاری از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی کلید خورده و بدون استفاده از بودجه های نفتی کشور در دست انجام است.

وی ادامه داد: با پایان این طرح در بازه زمانی 36 ماهه، ظرفیت کانتینری بندر به بیش از هشت میلیون تی ای یو افزایش خواهد یافت، همچنین امکان پهلوگیری همزمان سه کشتی بسیار بزرگ اقیانوس پیمای نسل هفتم جهان با 400 متر طول، 17.5 متر آبخور و 18هزار و 400 کانتینر ظرفیت فراهم می شود.

به گفته این مقام مسئول، با بهره برداری کامل از این طرح بزرگ دریایی و بندری، برای هفت هزار و 500 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی صورت می گیرد وگامی مهم برای افزایش سهم ایران در بازار تجارت جهانی و ارتقای جایگاه بزرگترین بندر کانتینری ایران در میان 100 بندر برتر دنیا برداشته خواهد شد.