سه شنبه ۵ اَمرداد ۱۴۰۰
 
اجرای عملیات آبنگاری در 16 بندر و محدوده دریایی هرمزگان/ انجام عمق یابی به حجم 12هزار کیلومتر
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از اجرای عملیات آبنگاری(هیدروگرافی) در 16 بندر و محدوده دریایی این استان خبر داد و گفت: در قالب این عملیات، تاکنون عمق یابی به حجم 12هزار کیلومتر انجام و نقشه های هیدروگرافی تهیه شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، "علیرضا محمدی کرجی ران" آبنگاری یا هیدروگرافی را علم اندازه‌گیری مشخصات فیزیکی آب‌ها و نواحی پیرامونی و توصیف وضعیت آب‌های قابل دریانوردی دانست و اظهار داشت: هیدروگرافی و نقشه برداری بنادر استان هرمزگان با هدف تهیه نقشه های1:1000 به منظور مطالعات رسوب گذاری و ناوبری و کشتیرانی ایمن در نواحی ساحلی و بنادر انجام شده که در صورت نیاز، طرح های لایروبی عملیاتی می شود.

وی با اشاره به انجام عملیات هیدرگرافی در 16بندر و محدوده دریایی استان هرمزگان از دی ماه سال 98 تاکنون، خاطرنشان کرد: این محدوده ها شامل بنادر شهید رجایی، شهید باهنر، خلیج فارس، شهید ذاکری و بهمن در جزیره قشم، شهید حقانی بندرعباس، هرمز، لارک، لنگه، جاسک، ابوموسی، سیریک، خور تیاب، کانال ورودی بندر شهید رجایی، مغروقه کنار بندر شهید حقانی و شرق بندرلنگه است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان حجم عملیات عمق یابی در محدوده این استان را شامل 12هزار و 83 کیلومتر اعلام کرد و با تشریح مهم ترین دستاوردهای این پروژه تصریح کرد: عمق یابی و تهیه نقشه هیدروگرافی با مقیاس 1:1000، برداشت خط بالاترین حد آب  (HWL)و عوارض کمک ناوبری موجود در ساحل تا شعاع صد متری از خط بالاترین حد آب(برداشت داغ آب)، تعیین مختصات سه ایستگاه ساحلی و اتصال به شبکه سراسری سازمان نقشه برداری با جی.پی.اس و ترسیم نقشه ها با منحنی تر از یک متری طبق استانداردهای سازمان نقشه برداری کشور از جمله مهم ترین دستاوردهاست.

کرجی ران از انجام عملیات هیدرگرافی در این استان با استفاده از جدیدترین تجهیزات و فناوری های روز دنیا سخن به میان آورد و تجهیزات استفاده شده را شامل جی.پی.اس دو فرکانسه (RTK)، اکوساندر Reson، سرعت سنجDigibar pro، مولتی بیم WASSP، موشن سنسور، توتال استیشن 805 ، شناور قیام، نرم افزار 2010Hypack ، نوت بوک و ترازیاب برشمرد.

وی در پایان اضافه کرد: در این پروژه ها از دو روش تک پرتوی سینگل بیم ( Single Beam)  و چند پرتوی مولتی بیم(Multi Beam ) جهت انجام هیدروگرافی استفاده شد؛ در روش نخست، برای اندازه گیری یک عمق، یک پرتو ارسال شده، زمان رفت و برگشت آن محاسبه شده و عمق آن به دست می آید. روش دوم یعنی مولتی بیم از فناوری های نوین در زمینه برداشت داده های عمق یابی است که باعث تولید و تهیه نقشه های هیدروگرافی دقیق تر و با جزییات بیشتر در زمان کمتر می شود.

۳۱ خرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۲۴
تعداد بازدید : ۱۵۸
کد خبر : ۵۴,۵۰۸

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید