اسکله های بندر شهید رجائی
اندازه ( طول و آبخور ) ایمن کشتی هایی که می توانند در هر یک از اسکله های بندر شهیدرجایی پهلو دهی و یا جداسازی گردند .
****** حداکثر آبخور مجاز با استفاده از اطلاعات هیدروگرافی موجود و ضرایب ایمنی محاسبه گردیده است******
ردیف
|
شماره اسکله
|
حداکثر طول مجاز کشتیها ( متر)
|
حداکثر آبخور مجاز کشتیها ( متر)
|
ملاحظات
|
1
|
اسکله شماره 1 ( نفتی )
|
230
|
11/5
|
|
2
|
اسکله شماره 2 ( نفتی )
|
230
|
11/5
|
|
3
|
اسکله شماره 3(چند منظوره)
|
200
|
10/7
|
بند شماره3 توضیحات ذیل ملاحظه شود
|
4
|
اسکله شماره 4( کانتینری )
|
310
|
12
|
|
5
|
اسکله شماره 5(کانتینری)
|
270
|
12/5
|
|
6
|
اسکله شماره 6 ( کانتینری )
|
250
|
12/2
|
|
7
|
اسکله شماره 7( کانتینری )
|
210
|
11/3
|
|
8
|
اسکله شماره 8( کانتینری )
|
100
|
5/5
|
|
9
|
اسکله شماره 9( متفرقه )
|
200
|
10
|
RO-RO < 100 M
|
10
|
اسکله شماره 10 ( متفرقه )
|
220
|
10/2
|
RO-RO < 120 M
|
11
|
اسکله شماره 11 ( متفرقه )
|
250
|
10/5
|
RO-RO < 150 M
|
12
|
اسکله شماره 12( متفرقه )
|
300
|
11
|
RO-RO < 200M
|
13
|
اسکله شماره 13( چند منظوره )
|
300
|
11/7
|
بند شماره 4 توضیحات ذیل ملاحظه شود.
|
14
|
اسکله شماره 14( متفرقه )
|
300
|
12/5
|
بند شماره 4 توضیحات ذیل ملاحظه شود.
|
15
|
اسکله شماره 15 ( متفرقه )
|
300
|
11/5
|
بند شماره 4 توضیحات ذیل ملاحظه شود.
|
16
|
اسکله شماره 16 ( متفرقه )
|
300
|
10/5
|
RO-RO < 250 M
|
17
|
اسکله شماره 17( متفرقه )
|
250
|
10/5
|
RO-RO < 200 M
|
18
|
اسکله شماره 18( متفرقه )
|
220
|
10/5
|
RO-RO < 170 M
|
19
|
اسکله شماره 19( چند منظوره )
|
200
|
10/2
|
RO-RO < 150M
بند شماره 3 توضیحات ذیل ملاحظه شود
|
20
|
اسکله شماره 20( چند منظوره )
|
185
|
10
|
RO-RO< 150M
بند شماره 3 توضیحات ذیل ملاحظه شود
|
21
|
اسکله شماره 21
|
200
|
14
|
|
22
|
اسکله شماره 22
|
220
|
14
|
|
23
|
اسکله شماره 23
|
250
|
14
|
|
24
|
اسکله شماره 24
|
300
|
14/5
|
|
25
|
اسکله شماره 25( کانتینری )
|
390
|
15
|
تبصره 5
|
26
|
اسکله شماره26( کانتینری )
|
350
|
15
|
تبصره 5
|
27
|
اسکله شماره 27( کانتینری )
|
350
|
15
|
تبصره 5
|
28
|
اسکله شماره 28
|
230
|
14
|
|
29
|
اسکله شماره 29
|
200
|
14
|
|
30 |
اسکله شماره 30 |
240 |
14 |
|
31 |
اسکله شماره 31 |
300 |
14 |
|
1. اولویت بستن کشتی های RO-RO به ترتیب در اسکله های شماره 13و14و15 سپس اسکله های شماره 12و 16 می باشد.
2. پهلو دهی کشتی ها از سمت راست در اسکله 19 ،7 ، 6 و پهلودهی کشتی از سمت چپ در اسکله 9 منوط به موافقت اداره امور دریایی خواهد بود .
3. کشتی های تانکر در اسکله های 3 ، 19 و 20 با توجه به RATE تخلیه و بارگیری و مقدار آب جزر با اخذ مجوز از اداره امور دریایی می توانند با آبخور بیشتر از آنچه اعلام شده پهلو داده شوند.
4. کشتی های فله جهت ورود و یا خروج با آبخور مجاز بیشتر از آنچه که در مشخصات اسکله های 13 ، 14 و 15 اعلام شده بایستی قبل از اقدام ، با اداره امور دریایی و امور بندری با داشتن اطلاعاتی از قبیل TPC ، Rate تخلیه یا بارگیری و..... هماهنگی نمایند.
5. با توجه به عمق کانال دسترسی شهید رجایی پذیرش کشتی ها با ماکزیمم آبخور 5/15 متر در آب مد مقدور می باشد.
6. اطلاعات ارائه شده در خصوص مشخصات اسکله ها و پتانسیل پذیرش کشتی ها ممکن است بعد از هیدروگرافی مجدد منطقه وحوضچه ها ، نظرات کمیته های Near-Miss و سوانح دریایی بندر ، یا مراجع ذیصلاح سازمان تغییر نماید.
7. اسکله های 4،5،6 و7 کانتینری، پهلوگیری کشتیها با طول بیش از میزان تعیین شده تنها با هماهنگی اداره امور دریایی امکان پذیر است.
اسکله های مجتمع فولاد هرمزگان
اندازه ( طول و آبخور ) ایمن کشتی هایی که می توانند در هر یک از اسکله های فولاد پهلو دهی و جداسازی گردند .
ردیف
|
شماره اسکله
|
حداکثر طول مجاز کشتیها (متر)
|
حداکثر آبخور مجاز کشتیها ( متر)
|
ملاحظات
|
1
|
نفتی
|
260
|
13
|
پهلودهی کشتی ها به اسکله در زمان انتهای جریان آب مد انجام می شود
|
2
|
غیر نفتی
|
260
|
13
|
پهلودهی کشتی ها ی پر به اسکله در زمان انتهای جریان آب مد انجام می شود
|
کشتی port side به اسکله پهلوگرفته باشد.
کشتی بدون list باشد
در صورتی که squat کشتی در سرعت 5 گره دریایی در آب کم عمق از 20 سانتی متر(0.2 m ) بیشتر است . بایستی مقدار اضافه از maximum draf جدول فوق کسر گردد.
با توجه به اینکه خطای انسانی سهم بسیار بالایی در حوادث دریایی دارد ، لذا انجام دقیق محاسبات توسط فرمانده کشتی و با مسئولیت کامل فرمانده و شرکت کشتیرانی مربوطه ، در خصوص ایمنی کشتی تاکید می گردد.
اقدام و یا کوتاهی کشتی که منجر به حادثه و یا near-miss گردد مطابق قوانین قابل پیگیری خواهد بود.
|
|
اسکله های بندر خلیج فارس
اندازه ( طول و آبخور ) ایمن کشتی هایی که می توانند در هر یک از اسکله های بندر خلیج فارس پهلو دهی و جداسازی گردند .
ردیف
|
شماره اسکله
|
حداکثر طول مجاز کشتیها (متر)
|
حداکثر آبخور مجاز کشتیها ( متر)
|
ملاحظات
|
1
|
اسکله شماره 1
|
150
|
7/5
|
عملیات راهنمایی کشتی های با آبخور بیشتر از 7.5 متر در آب مد انجام پذیر است
|
2
|
اسکله شماره 2
|
100
|
7
|
|
3
|
اسکله شماره 3
|
80
|
7/5
|
|
4
|
اسکله شماره 4
|
150
|
7/5
|
|
5
|
اسکله شماره 5
|
115
|
7/5
|
|
6
|
اسکله شماره 6
|
-
|
-
|
-
|
7
|
اسکله شماره 7
|
125
|
7/5
|
|
8
|
اسکله شماره 8
|
125
|
7/5
|
|
9
|
اسکله شماره 9
|
70
|
7/5
|
|
10
|
اسکله شماره 10
|
125
|
7/5
|
|
1. عملیات راهنمایی کشتی های با آبخور بیشتر از 7 متر ، در آب مد انجام پذیر می باشد.
2. پهلو دهی کشتی ها از سمت راست در اسکله 10 و سمت چپ در اسکله 1 منوط به موافقت اداره امور دریایی خواهد بود .
3. پهلو دهی کشتی ها در اسکله شماره 10 وقتی مقدور خواهد بود که در اسکله شماره 7 و 8 حداکثر یک بارج یا یدک کش( یدککش در کنار بارج نباشد) و یا یک کشتی مهار شده باشد .
4. در صورت تقاضای شرکتهای کشتیرانی و اداره امور بندری جهت پهلودهی کشتیها بیش از ظرفیت جدول فوق تنها با تاییدیه اداره امور دریایی امکان پذیر است.