پنج شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
 

جستجو و نجات دریایی

  معرفی مرکز جستجو و نجات دریایی بندرعباس ( MRCC )

سازمان جهانی دریانوردی (IMO ) به منظور ایجاد یک سیستم هماهنگ بین المللی در زمینه جستجو و شیوه های نجات اشخاص مضطر در دریا در سال 1979کنوانسیون  بین المللی جستجو و نجات دریایی (SAR  convention) را تصویب نمود و از سال 1985 مفادآن لازم الاجرا گردید. این کنوانسیون سازماندهی مراکز هماهنگی نجات دریایی و مراحل هماهنگی در ساحل و همچنین روشهای همکاری چند کشور همسایه را برای انجام عملیات جستجو و نجات در یک منطقه مشتـرک را پیش بینی نموده است. به علاوه کنوانسیون یاد شده مقدماتی را در رابطه با اقدامات آمادگی، ایجاد نقشه ها و تعیین مناطق عملیاتی، تاسیس مراکز هماهنگی اصلی و فرعی نجات دریایی و همچنین در صورت بروز سانحه طرح و روش‌های عملیات موثر را طراحی نموده است.

تأثیر غیر قابل انکار استفاده از مقررات متناسب با شرایط حاکم بر تردد شناورها در کاهش مخاطرات ناشی از فعالیت های دریایی، افزایش ایمنی دریانوردی، کاهش سوانح، کاهش آلودگی های زیست محیطی و توجه به این نکته که اجرای مفاد کنوانسیون مذکور موجب اطمینان خاطر هر چه بیشتر دریانوردان و مسافران در دریا می باشد، موجبات الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مذکور در سال 1373 را فراهم نمود .

با توجه به موقعیت کشورمان با دارا بودن مرز طولانی آبی متجاوز بر دو هزار و پانصد کیلومتر و لزوم صیانت از آبهای تحت حاکمیت کشور و الزامات الحاق به کنوانسیون مذکور ، ایجاد مراکز هماهنگی نجات دریایی به منظور نجات جان اشخاص در دریا و انجام عملیات جستجو و نجات درقالب یک طرح مشخص و از پیش تعیین شده که همسو و هماهنگ با طرح جهانی جستجو و نحات دریایی هوایی باشد از ضروریات غیر قابل اجتناب است .

از این رو سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان نماینده سازمان جهانی دریانوردی ( IMO ) در ایران و همچنین متولی امر دریایی اقدام به ایجاد مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی درتشکیلات سازمانی خود نمود . در همین راستا مرکز اصلی هماهنگی جستجو و نجات دریایی بندرعباس ( MRCC ) فعالیت اصلی خویش را به همراه 6 مرکز فرعی در قشم ، کیش ، لنگه ، ابوموسی ، جاسک و لاوان آغاز نمود .

به منظور پوشش حداکثری آبهای تحت پوشش استان هرمزگان (از نصف النهار 53 درجه شرقی تا 58 درجه شرقی) و پاسخگویی سریع و مناسب به سوانح احتمالی، مرکز MRCC بندرعباس اقدام به انعقاد تفاهم نامه و طرح های همکاری با ارگان‌های دریایی استان همچون نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی دریایی سپاه پاسداران، اورژانس، هلال احمر، تعاونی های محلی، شرکت های کشتیرانی و همچنین تشکیل کلوپ جستجو و نجات دریایی محلی نموده است .

این مرکز مجهز به سیستم های پیشرفته مخابراتی جهت پوشش رادیویی منطقه به منظور دریافت پیامهای اضطرار شناورهای مضطر ، بر روی کانال های 25 و 16در باند VHF و کانال 829 و 1207 در باندHF  به صورت 24 ساعته و شبانه روزی آماده ارائه خدمات جستجو و نجات دریایی و پزشکی برای دریانوردان و هموطنان عزیز در دریا می‌باشد.

وظایف و مسئولیت ها

بر طبق کنوانسیون جستجو و نجات دریایی مصوب سال 1373 ( SAR 1979 ) وظایف و مسئولیت هایی برای کشورهای عضو در نظر گرفته شده است که به قرار ذیل می باشد:

·        سازماندهی :

1.       ترتیبات مربوط به تأمین و هماهنگی خدمات جستجو و نجات دریایی

2.       هماهنگی تسهیلات جستجو و نجات

3.       ایجاد مراکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی و مراکز فرعی نجات

4.       تعیین واحدهای نجات

5.       تجهیزات و تسهیلات مربوط به واحدهای نجات

·        همکاری :

1.       همکاری بین کشورهای عضو

2.       هماهنگی با سرویس های هوایی و هوانوردی

·        اقدامات آمادگی :

1.       الزامات اطلاعات

2.       نقشه های عملیات یا دستورالعمل ها

3.       آمادگی واحدهای نجات

·        روش های عملیاتی :

1.       اطلاعات در رابطه با اضطرارها

2.       حالت های اضطرار

3.       روش های اجرایی برای مراکز اصلی و فرعی جستجو و نجات در زمان اضطرار

4.       هماهنگی در زمانی که دو یا چند کشور درگیر شوند

5.       پایان یا تعلیق عملیات جستجو و نجات

6.       هماهنگی عملیات جستجو و نجات در صحنه

7.       تعیین فرمانده در صحنه و مسئولیت های وی

8.       تعیین هماهنگ کننده جستجوی سطح و مسئولیت های وی

9.       اقدام اولیه

10.   محدوده های جستجو

11.   الگوهای جستجو

12.   جستجوی موفقیت آمیز

13.   جستجوی ناموفق

·        سیستم های گزارش دهی کشتی :

1.       کلیات

2.       الزامات عملیاتی

3.       انواع گزارشات

4.       استفاده از سیستم ها

وظایف و مسئولیت هایی که بر طبق کنوانسیون SAR برای کشورهای عضو در نظر گرفته شده است توسط مراکز اصلی و فرعی جستجو و نجات دریایی در حال انجام می باشد و مرکز جستجو و نجات دریایی بندر شهید رجایی نیز در هنگام انجام عملیات جستجو و نجات دریایی با بهره گیری از توان کارشناسان مربوطه و توان تجهیزاتی خود و ارگانهای همکار اقدام به رسیدگی به سوانح و نجات جان انسانها در دریا می نماید .

وظایف و مسئولیت هایی نیز در کنوانسیون های دیگر همچون کنوانسیون SOLAS بخش 5 و کتاب هایی مثل IAMSAR MANUAL جلدهای 1 ، 2 و 3 برای مراکز اصلی و فرعی جستجو و نجات دریایی ذکر شده است که این الزامات بین المللی نیز توسط این مرکز در حال انجام می باشد .

بر اساس مسئولیت ها و وظایف محوله به سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع ملی در امر جستجو و نجات دریایی در تاریخ 11/2/1375 بخشنامه ای به شماره 1260/13363 از جانب معاون اول رئیس جمهور وقت به کلیه وزارتخانه ها ، سازمان ها ، مؤسسات ، شرکت های دولتی ، نهادهای انقلاب اسلامی و استانداری های سراسر کشور ابلاغ گردید که به موجب آن کلیه دستگاه های اجرایی کشور ملزم گردیدند تاحد توان ، امکانات و اختیارات خود در هنگام بروز سوانح دریایی در آبهای تحت حاکمیت کشور جمهوری اسلامی ایران با سازمان بنادر و دریانوردی همکاری نمایند .

 
بخش نامه جستجو ونجات دریایی
  

 

 انواع خدمات ارائه شده

خدماتی که توسط مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی بندر شهید رجایی ارائه می شود به شرح ذیل می باشد :

1.       هماهنگی و پاسخگویی به سوانح به صورت 24 ساعته

2.       ارائه خدمات جستجو و نجات دریایی برای افراد مضطر در دریا

3.       ارائه خدمات پزشکی به افراد بیمار و مصدوم در دریا

4.       ارائه خدمات هوایی در عملیات جستجو و نجات دریایی با بکارگیری بالگرد و هواپیما

5.       راه اندازی شماره 1550 و ارائه خدمات جستجو و نجات برای افراد مضطر

6.       ارسال روزانه گزارش هواشناسی به ارگانها و شرکت های دریایی

7.       قرائت گزارش هواشناسی به صورت روزانه رأس ساعت های 9 و 17 بر روی کانال 18

8.       ارسال پیام ناوتکس هواشناسی به صورت بین المللی و محلی بر روی کانال های 518 و 490 کیلو هرتز

9.       دریافت گزارشات هواشناسی استانهای بوشهر و سیستان و بلوچستان و درج در سامانه پیامک

10.   ارسال گزارش هواشناسی روزانه از طریق سامانه ارسال پیامک به مسئولین

11.   بروز رسانی گزارش های هواشناسی به صورت روزانه بر روی ماژول خودکار سامانه ارسال پیامک

12.   ارسال اعلامیه و اطلاعیه های دریانوردی و MSI از طریق ناوتکس به کشتی ها

13.   ارسال اخطاریه ها و اطلاعیه های هواشناسی به ارگانهای ذیربط

14.   ارسال اطلاعیه های دریانوردی همچون تیراندازی به ارگانهای مربوطه و شرکت های کشتیرانی

15.   پاسخگویی به پیام های اضطرار دریافتی از کشورهای دیگر ( SITREP )

16.   پاسخگویی به پیام های EPIRB دریافتی

17.   تدوین و بروز رسانی طرح ساماندهی سفرهای دریایی در ایام نوروز و به کارگیری تمامی استعدادها شامل نیروی انسانی ، تجهیزات و سایر عوامل مربوطه جهت کنترل سفرهای دریایی نوروز در سطح استان هرمزگان .

18.   اجرای طرح نوروز در هر سال با همکاری ارگانهای استانی

19.   اعزام شناورهای ناجی به مناطق پیش بینی شده جهت پاسخگویی سریع تر به حوادث احتمالی در مسیر تردد شناورهای سنتی و تجاری .

20.   پیگیری مسایل و مشکلات مبتلا به شرکت پیمانکار ، شناورهای ناجی و پرسنل مربوطه

21.   اجرای طرح آمادگی و مقابله با طوفان در هنگام بروز شرایط نامساعد جوی  

22.   بکارگیری کارشناسان جستجو و نجات دریایی جهت تحلیل ، بررسی و رسیدگی سوانح دریایی در مرکز هماهنگی نجات دریایی به صورت بیست و چهار ساعته

23.   انجام مانورهای مختلف داخلی ، استانی ، ملی و منطقه ای همچون مانور منطقه ای بهمن ماه 1391 با حضور نمایندگانی از کشور عمان ، مانور مشترک با نیروی دریایی سپاه و ...

24.   تهیه و تدوین دستورالعمل جستجو و نجات دریایی برای برج های کنترل بنادر جهت عمل نمودن بر طبق استانداردها در شرایط اضطرار

25.   آموزش خدمه و فرماندهان شناورهای مسافری و همچنین پرسنل شناورهای ناجی

26.   اشاعه فرهنگ دریانوردی ( بروشور ، دستورالعمل ها و نصب پلاکاردها و نمایش انیمیشن در شناورهای مسافری )

27.   استقرار سیستم AIS و LRIT در مرکز MRCC جهت پاسخگویی مناسب به سوانح احتمالی

28.   ایجاد کلوپ جستجو و نجات دریایی و رائه خدمات با همکاری ارگانهای مردم نهاد و مردم محلی

29.   تهیه طرح سه جانبه همکاری در زمینه جستجو و نجات دریایی فیمابین کشتی های مسافری ، شرکت کشتیرانی و مراکز جستجو و نجات دریایی

30.   انعقاد تفاهم نامه با تعاونی های محلی و بنادر شیلاتی کوچک در راستای استفاده از نیروهای محلی

31.   تدوین طرح های استانی جستجو و نجات دریایی ، همیار ناجی ، مکان ایمن و T-MAS جهت ارائه مطلوب و سریع خدمات

*        نحوه دریافت گزارش هواشناسی روزانه از طریق سامانه پیامک ارسال پیامک هواشناسی :

سامانه 100001550 برای دریافت پیام های هواشناسی مطابق روش ذیل آماده ارائه خدمات مطلوب به دریانوردان می باشد.

استان هرمزگان :

-     با ارسال حرف W اخبار هواشناسی غرب استان ( بندر لنگه ، جزایر تنب بزرگ و کوچک ، ابوموسی و ... ) ارسال می گردد .

-     با ارسال حرف E اخبار هواشناسی شرق استان ( میناب ، جاسک و ... ) ارسال می گردد .

-     با ارسال حرف C اخبار هواشناسی مرکز استان (بندرعباس ، جزیره قشم و ...) ارسال می گردد .

-     با ارسال حرف D اخبار اضطراری ( اخطاریه های هواشناسی ) ارسال می گردد .

-     با ارسال حرف T اخبار ترافیکی ارسال می گردد .

استان بوشهر :

-     با ارسال عدد 0771S یا 0771N ( به لاتین ) اخبار هواشناسی استان بوشهر ارسال می گردد .

استان سیستان و بلوچستان :

با ارسال عدد 0545 ( به لاتین ) اخبار هواشناسی استان سیستان و بلوچستان ارسال می گردد .

تجهیزات موجود در مرکز MRCC

تجهیزات موجود در مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی بندر شهید رجایی و امکاناتی که برای پاسخگویی به سوانح احتمالی در اختیار این مرکز قرار دارد به شرح ذیل می باشد :

-     7 فروند شناور ناجی (5 فروند ساخت نروژ، 1 فروند ساخت بوت سرویس کیش و 1 فروند ساخت آلمان)

-     1 فروند قایق جستجو و نجات (RIB)

-     1 فروند هلی کوپتر سیکورسکی مدل SH-3D

-     1 فروند هواپیمای فرندشیپ مدل فوکر F-27

-     1 فروند هاورکرافت (هواناو) مدل BH-7 یا SRN-6

-     قرارداد اجاره بالگرد با شرکت هلی کوپتری پاسکو کیش

-     سیستم AIS

-     سیستم LRIT

-     سامانه ارسال پیامک هواشناسی

-     دو دستگاه ناوتکس فرستنده

-     پنج دستگاه ناوتکس گیرنده

-     سه دستگاه VHF

-     دو دستگاه VHF DSC

-     چهار دستگاه MF-HF

-     سه دستگاه MF-HF DSC

-     دو دستگاه Radio telex

-     دو دستگاه PC Recorder

-     تجهیزات هواشناسی

-     5 خط تلفن ، یک خط تلفکس و 3 خط برای تلفن 1550

اشاعه فرهنگ دریانوردی

مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی بندر شهید رجایی اشاعه فرهنگ ایمنی دریانوردی و جستجو و نجات دریایی را به عنوان یکی از دغدغه های خود دانسته و همواره با اجرای برنامه های مختلف سعی در بهبود فرهنگ دریانوردی در بین ساحل نشینان و مسافران دریایی دارد. اقدامات زیر برخی از مواردی است که توسط این مرکز صورت پذیرفته است :

·         برگزاری مراسم اشاعه فرهنگ ایمنی دریانوردی در مدارس ابتدایی شهرک ها و سطح استان و حضور کارشناسان مرکز جستجو و نجات دریایی و پرسنل شناورهای ناجی ، جهت آموزش مسایل ابتدایی و اساسی ایمنی در دریا ( نحوه پوشیدن جلیقه نجات ، مسایل ایمنی و ) .

·         تهیه دستورالعمل های ایمنی برای شناورهای مسافری و لندینگ کرافتها ، نامه نگاری با مراجع ذیربط جهت توزیع آن بین شناورها و انجام بازرسی های مستمر در طول طرح جهت اجرای دقیق این دستورالعمل ها .

·         تهیه و توزیع بروشورهای ایمنی برای مسافرین نوروزی در طول طرح نوروزی، تهیه و نصب بنرها و شعارهای ایمنی در بنادر مسافری و اسکله های تفریحی با همکاری روابط عمومی

·         توزیع هدایای در نظر گرفته شده برای شناورهایی که مسایل ایمنی را به خصوص در زمان اجرای طرح نوروز به طور کامل رعایت کرده و مسافرینی که جلیقه نجات پوشیده باشند .

·         پخش انیمیشن و کلیپ های اشاعه فرهنگ جستجو و نجات و محیط زیست دریایی از طریق صدا و سیمای استان هرمزگان و همچنین بر روی شناورهای تندرو در حد فاصل قشم به بندرعباس و چارک به کیش و بالعکس .

·         توزیع اقلام ایمنی و حفاظت فردی بین قایق های همیار ناجی و قایقهای تفریحی در مسیرهایی که ترددهایتفریحی در حال انجام می باشد.

·         برگزاری کلاس های آموزشی جهت ارتقای فرهنگ ایمنی، آموزش مسایل ایمنی و همچنین نحوه برخورد با مسافرین نوروزی برای ناخدایان شناورهای مسافری بندرعباس و قشم .

·         تقدیر از فعالان همیار ناجی که در عملیات جستجو و نجات دریایی با مرکز MRCC همکاری می نمایند .

دانستنی های لازم قبل از سفر دریایی

1-       شناور مجاز شناوری است که از مبادی مجاز تردد می نماید و تحت نظارت بازرسان اداره حفاظت و ایمنی دریانوردی است .

2-       سوار شدن به شناورهای غیر مجاز مخاطرات زیادی را به دنبال خواهد داشت و هیچ کس (حتی بیمه) مسئولیت آن را قبول نمی کند.

3-       همکاری با مسئولان ، سفری خاطره انگیز و به دور از هر گونه حادثه را برای شما به ارمغان می آورد .

4-       عجله در هنگام سوار و پیاده شدن به شناور ( قبل از پهلوگیری کامل ) ، از عوامل بروز حادثه است .

5-       در صورت نپوشیدن جلیقه نجات از تردد شما جلوگیری به عمل خواهد آمد .

6-        پس از سوار شدن به شناور بلافاصله با وسایل ایمنی و راه های خروج اضطراری آن آشنا شوید .

7-       با رعایت نکات ایمنی ( توصیه ها و ... ) ، جان خود و فرزندان دلبندتان را بیمه کنید .

8-       ساعات ازدحام مسافران در بنادر 08:30 تا 11:00 صبح است ، لذا بهتر است جهت رفاه خود و خانواده محترمتان ساعات دیگری جهت حضور در بنادر مسافری انتخاب نمایید .

9-       آلودگی دریا ، محیط زیست و زندگی میلیون ها انسان را تهدید می کند .

10-   شناخت و رعایت نکات ایمنی ارائه شده توسط ناظرین و بازرسان ایمنی مهمترین اصل در سفرهای دریایی است و رعایت آن ضامن سلامتی شماست. ( عدم رعایت ایمنی = وقوع حادثه )

11-   شوخی های خطرناک در شناور یکی از مهمترین عوامل ایجاد حادثه است .

12-   عصبانیت و خستگی حادثه آفرین است .

13-   درشرایط نامساعد جوی از سفردریایی خودداری نمایید .

14-   ترک اضطراری شناور فقط با دستور صریح و مستقیم ناخدای شناور انجام می شود .

15-   در صورت بروز هرگونه حادثه در دریا با مراکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی تماس حاصل نمایید.

16-    در صورت مشاهده هر گونه مشکل امنیتی و اخلاقی موضوع را با مأموران نیروی انتظامی (دریابانی) در میان بگذارید .

 

اقداماتی که فرمانده شناور در هنگام بروز حالت اضطرار باید انجام دهد:

1-       در صورت بروز سانحه فرمانده شناور باید با استفاده از بی سیم و بر روی کانال 16 نزدیک ترین ایستگاه ساحلی را برای کمک صدا بزند .

2-       در صورت برقراری تماس ، موقعیت خود را از روی دستگاه جی . پی . اس یا نسبت به نزدیکترین مکان ثابت به ایستگاه ساحلی اعلام نماید .

3-       از پُر گویی پشت بی سیم ( V.H.F ) پرهیز کنید .

4-       در صورت عدم برقراری ارتباط با ایستگاه های ساحلی، فرمانده شناور می بایست با شناورهای اطراف ارتباط برقرار کند. (در شب با منور، مشعل دستی، آتش زدن یک پارچه و یا مخابره ی سیگنال S.O.S به کمک یک چراغ قوه و در روز با علامت بوق و یا انعکاس نور از آینه، علائم دودزا و ...)

5-        جهت دریافت خدمات جستجو و نجات دریایی با مراکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی تماس بگیرید.

 

اقدامات لازم در حالت اضطرار ، اگر مجبور به ترک شناور شوید :

1-     به توصیه فرمانده شناور و افراد مسئول توجه نمایید .

2-     جلیقه نجات خود را به طور صحیح بپوشید .

3-     در صورت بکارگیری قایق نجات ، نیازی به پریدن به درون آب نیست ولی اگر لایف رفت استفاده شود باید ابتدا آن را به درون آب انداخته و سپس به درون آن بپرید .

4-     پریدن با جلیقه به داخل دریا روش خاصی دارد . با یک دست ( ترجیحاً دست راست برای راست دست ها و دست چپ برای چپ دست ها ) جلیقه نجات را بگیرید و با دست دیگر بینی خود را . اولی به خاطر این که جلیقه ضربه محکمی به ناحیه زیر فک و گلو و متعاقبا گردن و ستون فقرات نزند و دومی برای جلوگیری از ورود آب با فشار زیاد به درون بینی .

5-     انتخاب محل مناسب برای پریدن (باید سعی کرد از کمترین ارتفاع پرید و همچنین ارتفاع نباید بیش از شش متر باشد)

 

اقدامات لازم بعد از ترک شناور در دریا :

1-     باید بلافاصله از کشتی حادثه دیده یا در حال غرق شدن به اندازه 30 تا 40 متر دور شوید ، چون وسایلی مانند بشکه های سربسته که به زیر آب رفته اند با سرعت به سمت سطح آب می آیند و امکان صدمه زدن و برخورد با افراد درون دریا را دارند .

·      وقتی کشتی در حال غرق شدن است ، گردآبی را به وجود می آورد که تمام اشیای اطراف را با خود به پایین فرو می برد .

توجه: نباید بیش از 30 تا 40 متر از موقعیت شناور دور شوید چون جستجو از آخرین محل گزارش شده صورت می پذیرد .

2-     با شنای بیهوده و بی هدف انرژی خود را از دست ندهید .

3-     هنگامی که در آب هستید ، برای حفظ گرمای بدن و همچنین جلوگیری از متفرق شدن افراد ، باید حلقه ای چند نفره تشکیل داده ، دستها را در جلیقه های نجات یکدیگر فرو برده و پاها را در یکدیگر حلقه کنیم .

4-     سریعاً به درون قایق یا لایف رفت بروید و در غیر اینصورت اگر تخته پاره ای روی آب بود سریعاً بر روی آن مستقر شوید .

5-    به محض مشاهده شناور جستجو و نجات دریایی ( SAR ) در کنار خود ، به دستورات فرمانده شناور توجه کنید .

  

مراکز هماهنگی نجات دریایی ( MRCCs )

 

به منظور دستیابی به حداکثر هماهنگی و آمادگی لازم در هنگام وقوع حوادث دریایی و قهری مراکز هماهنگی نجات دریایی با همکاری و هماهنگی کلیه ادارت و نهادهای مسئول استانی، کمیته ای استانی تشکیل می دهند. این کمیته با همکاری کلیه ادارت و نهادهای ذیربط، نظارت بر اجرای طرح استانی جستجو و نجات و همچنین عملیات جستجو و نجات دریایی را به عهده دارد. مراکز هماهنگی نجات دریایی مستقیماً بوسیله دستگاه مسئول هر استان اداره می شود. بدیهی است کلیه مراکز هماهنگی نجات دریایی باید نسبت به معاونت دریایی یا اداره کل ایمنی وحفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی پاسخگو باشند.

الف دستگاه مسئول در هر استان اداره کل بنادر و دریانوردی استان می باشد.

ب مرکز هماهنگی نجات دریایی استانی باید با همکاری کلیه ادارات و نهادهای مسئول در طرح استانی، کمیته کارشناسی متشکل از متخصصین دریایی، حقوقی و سایر تخصص های مورد نیاز را ایجاد نماید.

ج کلیه ادارات و نهادهای مسئول در طرح استانی باید به منظور همکاری در تشکیل چنین کمیته ای، متخصصین با تـجربه را بـرای عضویت در کمیته استانی معـرفی نمایند. نمایندگان مربوطه موظف می باشند بلافاصله پس از درخواست مرکز هماهنگی نجات دریایی استانی برای همکاری یا تشکیل جلسه در محل تعیین شده، حاضر گردند.

د هر مرکز هماهنگی نجات دریایی استانی متشکل از مجموعه ای از مراکز فرعی جستجو و نجات دریایی می باشد که چگونگی ارتباط این مراکز با یکدیگر به ترتیبی خواهد بود که در طرح استانی معین شده است.

وظایف مرکز هماهنگی عملیات نجات دریایی (مرجع استانی) عبارتنداز:

-       تهیه طرح های استانی جستجو و نجات

-       تشکیل کمیته هماهنگی استانی جستجو و نجات

-       تجزیه و تحلیل اعلام وضعیت اضطرار

-       پاسخ به اعلام وضعیت اضطرار

-       رله یا انعکاس وضعیت اضطرار به مرجع ملی و سایر مراکز هماهنگی نجات یا شناورهای نزدیک به شناور مضطر

-       مسئولیت هماهنگی عملیات جستجو و نجات دریایی

-       برنامه ریزی جهت عملیات جستجو و نجات دریایی و هوایی

-       اعلام آماده باش و اعزام تیم جستجو و نجات دریایی

-       تعیین فرمانده در صحنه و وظایف آن

-       تشکیل کمیته کارشناسی و برگزاری جلسات

-       هماهنگ نمودن اقدامات کلیه ادارات و نهادهای مسئول در طرح استانی جستجو و نجات

-       ارتباط مستمر با مراکز فرعی و هماهنگی کلیه مراکز فرعی عملیاتی در حوزه صلاحیت طرح استانی

-       ایجاد بانک اطلاعاتی از کلیه تجهیزات و امکانات جستجو و نجات موجود در سازمان ها و ارگان‌های استان

-       ضبط و طبقه بندی مدارک و نقشه های مورد نیاز بر حسب اولویت در بانک اطلاعاتی

-       ثبت و درج آمار سوانح دریایی جهت ارزیابی و پیشگیری از سوانح مشابه

-       نظارت بر تشکیل، تجهیز و اعزام تیم های عملیاتی جستجو و نجات در مراکز فرعی

-       تجزیه و تحلیل آمار سوانح دریایی و تعیین مناطق پر خطر دریایی

-       تأیید طرح های عملیاتی مراکز فرعی

-       اجرای برنامه های آموزشی تئوری و عملی برای کلیه پرسنل شرکت کننده در طرح استانی

-       همکاری در تهیه دستور العمل ها، راهنماها و استانداردها با مرجع ملی

-       ایجاد سیستم دریافت و انتشار اطلاعات مربوط به سوانح دریایی به طور شبانه روزی

-       اعزام تیم های عملیاتی جستجو و نجات به مراکز فرعی در صورت اعلام نیاز

-       ارائه خدمات فوریت های پزشکی

-       انعکاس سوانح دریایی به مرجع ملی و سایر مراجع ذیربط

-       شناسایی و تعیین منابع بالقوه امکانات در استان

-       اشاعه فرهنگ جستجو و نجات دریایی به منظور ارتقاء سطح آگاهی عمومی و همچنین افزایش مشارکت عمومی

-       پیشنهاد منطقه تحت پوشش مراکز فرعی به مرجع ملی

-       پیشنهاد اصلاح طرح های استانی و فرعی به مرجع ملی

 

مراکز فرعی جستجو و نجات دریایی

 

به منظور تسریع در انجام عملیات موثر جستجو و نجات، مرکز هماهنگی نجات دریایی استان می بایست در صورت نیاز اقدام به تشکیل مرکز یا مراکز فرعی جستجو و نجات دریایی در حوزه تحت پوشش خود نماید. مسئولین مراکز فرعی موظفند کلیه دستوراتی را که از طرف مرکز هماهنگی نجات دریایی استان به منظور همکاری و هماهنگی در عملیات جستجو و نجات صادر می گردد اجرا نمایند. در شرایطی که مرکز هماهنگی نجات دریایی (MRCC) مستقیماً  نتواند عملیات جستجو و نجات را در منطقه فرعی کنترل نماید مراکز فرعی راساً هدایت عملیات جستجو و نجات را بعهده گرفته و وظایف این مراکز معمولاً قسمتی یا کلیه مسئولیت‌های مربوط به مرکز هماهنگی نجات دریایی می‌باشد. لازم به ذکر است، کلیه مراکز هماهنگی و فرعی جستجو و نجات براساس مفاد کنوانسیون بین المللی جستجو و نجات دریایی باید 24 ساعته آماده ارائه خدمات جستجو و نجات دریایی باشند.

مراکز اصلی هماهنگی نجات دریایی (MRCC) در کشور به شرح ذیل می باشد:

1.       مرکز هماهنگی نجات دریایی بندرعباس

2.       مرکز هماهنگی نجات دریایی بوشهر

3.       مرکز هماهنگی نجات دریایی بندر امام خمینی

4.       مرکز هماهنگی نجات دریایی چابهار

5.       مرکز هماهنگی نجات دریایی بندر انزلی

6.       مرکز هماهنگی نجات دریایی نوشهر

7.       مرکز هماهنگی نجات دریایی امیرآباد

مراکز فرعی هماهنگی نجات (MRSC) در استان هرمزگان به شرح ذیل می باشد:

1.       مرکز فرعی جستجو و نجات دریایی کیش

2.       مرکز فرعی جستجو و نجات دریایی قشم

3.       مرکز فرعی جستجو و نجات دریایی بندر لنگه

4.       مرکز فرعی جستجو و نجات دریایی ابوموسی

5.       مرکز فرعی جستجو و نجات دریایی لاوان

6.       مرکز فرعی جستجو و نجات دریایی جاسک

7.       مرکز فرعی جستجو و نجات دریایی سیری (دردست اقدام)

8.       مرکز فرعی جستجو و نجات دریایی بندر شهید حقانی (در دست اقدام)

 

 
ساختار تشکیلات جستجو و نجات دریایی


      گزارش هواشناسی

*        نحوه دریافت گزارش هواشناسی روزانه از طریق سامانه پیامک ارسال پیامک هواشناسی :

سامانه 100001550 برای دریافت پیام های هواشناسی مطابق روش ذیل آماده ارائه خدمات مطلوب به دریانوردان می باشد.

استان هرمزگان :

-     با ارسال حرف W اخبار هواشناسی غرب استان ( بندر لنگه ، جزایر تنب بزرگ و کوچک ، ابوموسی و ... ) ارسال می گردد .

-     با ارسال حرف E اخبار هواشناسی شرق استان ( میناب ، جاسک و ... ) ارسال می گردد .

-     با ارسال حرف C اخبار هواشناسی مرکز استان (بندرعباس ، جزیره قشم و ...) ارسال می گردد .

-     با ارسال حرف D اخبار اضطراری ( اخطاریه های هواشناسی ) ارسال می گردد .

-     با ارسال حرف T اخبار ترافیکی ارسال می گردد .

استان بوشهر :

-     با ارسال عدد 0771S یا 0771N ( به لاتین ) اخبار هواشناسی استان بوشهر ارسال می گردد .

استان سیستان و بلوچستان :

با ارسال عدد 0545 ( به لاتین ) اخبار هواشناسی استان سیستان و بلوچستان ارسال می گردد .

 

شماره تلفن های تماس مراکز جستجو و نجات دریایی استان هرمزگان

ردیف

نام مرکز

تلفن تماس

نمابر

کد مشترک استان

1

بندرعباس

35-33514032

33514036

076

2

بندر لنگه

44240387

44240387

076

3

بندر قشم

35241135

35241136

076

4

بندر کیش

44450692

09175250935

44450692

076

5

بندر شهید باهنر

33513383

33555030

076

6

جزیره ابوموسی

35623909

09171616893

35623909

076

7

جزیره سیری

2-44221681

44221683

076

8

بندرجاسک

42522392

42522790

076

9

بندر شهید حقانی

32237783

32237690

32237783

076

10

بندر شهید ذاکری

35227839

35227247

35227247

076

11

بندر هرمز

35323185

35323185

076

12

بندر لافت

93222255